Αυτισμός
Η θεραπευτική ομάδα του Πράξις και Λόγος αποτελείται από έμπειρο προσωπικό (λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγος, ειδικός παιδαγωγός) εξειδικευμένο στις μεθόδους της θεραπείας του αυτισμού.
ΑΥΤΙΣΜΟΣ – 10 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ 10 ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Ο αυτισμός αποτελείται από ένα ευρύ φάσμα διαταραχών οι οποίες χαρακτηρίζονται από α. διαταραγμένη ανάπτυξη στην κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία και β. περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές (στερεοτυπίες). Για να χαρακτηρισθεί ένα παιδί ως παιδί με αυτισμό πρέπει απαραίτητα να παρουσιάζει συμπτώματα και από τις δύο ομάδες, τα συμπτώματα αυτά να εμφανίζονται κατά την πρώιμη αναπτυξιακή περίοδο (πριν τους 24 μήνες), τα συμπτώματα να προκαλούν κλινικά σημαντικό έλλειμμα στον κοινωνικό τομέα ανάπτυξης, στη συμπεριφορά και σε άλλους τομείς λειτουργίας του παιδιού και τέλος, τα συμπτώματα να μην οφείλονται σε έλλειμμα νοημοσύνης ή σε γενικευμένη αναπτυξιακή καθυστέρηση. Άλλα χαρακτηριστικά όπως προβληματικές διατροφικές συνήθειες, αισθητηριακές δυσλειτουργίες και κινητικές ελλείψεις, συναντώνται στον αυτισμό αλλά δεν είναι απαραίτητα για τη διάγνωσή του. Επίσης ο αυτισμός πολύ συχνά συνυπάρχει με άλλες διαταραχές όπως τη Γλωσσική Διαταραχή και τη Διαταραχή στη Νόηση.
– το παιδί δεν κάνει χειρονομίες για να επικοινωνήσει, όπως π.χ. να δείχνει με το χέρι, κατά τους πρώτους 12 μήνες.
– δεν παίζει συμβολικό παιχνίδι.
-δε χρησιμοποιεί το βλέμμα του για να τραβήξει την προσοχή των άλλων και δεν κοιτάει όταν του μιλάνε.
-δεν συνδυάζει την προσοχή του σε δραστηριότητες και αντικείμενα την ίδια στιγμή με τους άλλους.
-δε βαβίζει (δεν παράγει ήχους όπως π.χ. «μπα-μπα») κατά τους πρώτους 12 μήνες.
-έχει μεγάλη καθυστέρηση στο λόγο και την ομιλία.
Να σημειώσουμε ότι αυτά τα χαρακτηριστικά δεν παραπέμπουν αποκλειστικά σε αυτιστική διαταραχή και χρήζουν περαιτέρω αξιολόγησης.
Ο αυτισμός δεν θεραπεύεται, ωστόσο μπορούν να αντιμετωπισθούν οι επιμέρους ελλείψεις και τα προβλήματα που τον συνοδεύουν. Όσο πιο νωρίς ξεκινήσει το θεραπευτικό πρόγραμμα τόσο καλύτερη είναι η πρόγνωση για την αποκατάσταση του παιδιού.
Υπάρχουν πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις και μέθοδοι για την αντιμετώπιση του αυτισμού. Μερικές από αυτές είναι η TEACCH, η SCERTS, η Floortime, η ABA, η RDI και η PECS. Δεν είναι αποδεδειγμένο ότι κάποια από αυτές είναι περισσότερο ή λιγότερο αποτελεσματική ενώ συχνά είναι καλύτερο να χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό μεταξύ τους.
Μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά δεν είναι όλα ίδια μεταξύ τους ούτε έχουν όλα τις ίδιες ανάγκες. Το κάθε θεραπευτικό πρόγραμμα πρέπει να είναι σχεδιασμένο με σεβασμό προς το συγκεκριμένο παιδί και το οικογενειακό του περιβάλλον.
Τα «υψηλά λειτουργικά» παιδιά με αυτισμό μπορούν να ενταχθούν με επιτυχία στα γενικά δημοτικά σχολεία. Σε αυτές τις περιπτώσεις συνήθως το παιδί συνοδεύεται στην τάξη από κάποιον βοηθητικό παιδαγωγό (παράλληλη στήριξη) πού είτε παρέχεται από το ελληνικό δημόσιο, είτε προσλαμβάνεται από την οικογένεια του παιδιού, πληρώνεται δηλαδή ιδιωτικά. Εάν το παιδί δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσει το γενικό δημοτικό σχολείο, εντάσσεται σε δημόσιο ειδικό σχολείο.