Project Description

Βοηθάω το παιδί μου να μιλάει σωστά

Οι πρώτες του λεξούλες, οι πρώτες του προτάσεις….Και μετά σκέψεις και συζητήσεις με το παιδί μας. Επικοινωνία. Ο πιο σημαντικός άξονας πάνω στον οποίο οι γονείς χτίζουν μια υγιή σχέση με τα παιδιά τους. Πως μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να αναπτύξει σωστά τις λεκτικές του δεξιότητες; Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι γονείς στην προσπάθειά τους να μάθουν στα παιδιά τους να μιλούν σωστά; Η Κατερίνα Λευθέρη, Ψυχολόγος, Λογοθεραπεύτρια μας απαντά.

Πολύ συχνά οι γονείς μιλούν και κατευθύνουν συνεχώς το παιδί για να το βοηθήσουν. Και όμως, αυτό που βοηθά περισσότερο ένα παιδί είναι να το προσέχουν και το ακούν οι γονείς του. Δίνουμε προσοχή στο παιδί. Φροντίζουμε να μιλάμε στο επίπεδο του έτσι ώστε να μας καταλαβαίνει, ενώ παράλληλα του δίνουμε κίνητρα για να μιλήσει και εκείνο.

Δηλαδή:

  • Μιμούμαστε τις λέξεις ή φράσεις του.
  • Τον κοιτάμε με προσοχή όταν μας μιλάει.
  • Διευρύνουμε πάνω σε αυτό που μας είπε προσθέτοντας λέξεις και πληροφορίες.
  • Μιλάμε για τις καθημερινές δραστηριότητες που κάνουμε, αλλά αποφεύγουμε τις πολλές ερωτήσεις και τον προστακτικό τόνο. Προτιμότερο είναι να σχολιάζουμε και να περιγράφουμε.
  • Διαλέγουμε παιχνίδια στα οποία να χρειάζεται συνδυασμένη προσοχή, να εστιάζουν δηλαδή όλοι στο ίδιο πράγμα (π.χ. φάρμα ζώων, κουζινικά, παιδικά βιβλία,κουκλοθέατρο, επιτραπέζια παιχνίδια για μικρά παιδιά, κ.ά.).
  • Δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί να παίρνει πρωτοβουλίες αφήνοντας του χρόνο για να σχολιάσει, να ρωτήσει κάτι, να απαντήσει κάτι άλλο και αποφεύγουμε τη συνεχή καθοδήγηση.
  • Ακολουθούμε την πρωτοβουλία του παιδιού. Όταν παίζουμε δεν προσπαθούμε να τραβήξουμε την προσοχή του σε κάτι άλλο από αυτό με το οποίο ασχολείται, εκτός εάν έχει βαρεθεί και θέλει να αλλάξει δραστηριότητα.

Tips

  • Το ενθαρρύνουμε να κάνει ερωτήσεις όταν θέλει κάτι.
  • Παίζουμε ένα παιχνίδι όπου του ζητάμε να βρει π.χ. δύο πράγματα πάνω στο τραπεζάκι, ή δύο πράγματα κάτω από το κρεβάτι, κλπ.
  • Όταν είμαστε στα μαγαζιά περιγράφουμε τα πράγματα που βλέπουμε. Π.χ. μια μαλακιά μπλούζα με μακριά μανίκια, ή ένα κρύο γιαούρτι, ή μια στρογγυλή μπάλα με πολλά χρώματα, κλπ.
  • Το ίδιο στην παραλία. Π.χ. ένα σκληρό βότσαλο ή ένα στρογγυλό βότσαλο, κλπ.
  • Στο μπάνιο μιλάμε για το κρύο και το ζεστό νερό
  • Του δείχνουμε το κουτί με τα εργαλεία και λέμε τι κάνει το κάθε ένα από αυτά.
  • Συζητάμε με το παιδί για αυτά που έκανε σήμερα και τι θα κάνει αύριο.
  • Ενθαρρύνουμε το φανταστικό παιχνίδι. Για παράδειγμα, προσποιούμαστε ότι μιλάμε στο τηλέφωνο ή ταΐζουμε το ζωάκι, η μαγειρεύουμε ψεύτικο φαγητό, ή κάνουμε ψεύτικο πάρτι με κουκλάκια.