Project Description

Προετοιμάζω το παιδί μου για την Α’ Δημοτικού –
Μύθοι και Πραγματικότητες

Κατερίνα Λευθέρη
Λογοπαθολόγος, Ψυχολόγος, M.S. CCC-SLP

Μύθος 1

Για να μάθει το παιδί μου να διαβάζει γρήγορα και καλά πρέπει να το ξεκινήσω με σχολικές ασκήσεις όσο γίνεται πιο νωρίς.

Πραγματικότητα
Οι παράγοντες που κάνουν έναν καλό μαθητή είναι πολλοί. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα σε παιδιά νηπίου και Α’ δημοτικού στις ΗΠΑ ο πιο σημαντικός δείκτης για το πόσο καλά θα μάθει να διαβάζει ένα παιδί είναι ο αριθμός των βιβλίων που βρίσκονται στην οικογενειακή βιβλιοθήκη. Με λίγα λόγια, όσο περισσότερο διαβάζει η οικογένεια τόσο μεγαλύτερο κίνητρο έχει ένα παιδί να μάθει ανάγνωση και γραφή.
Η πρώιμη ανάπτυξη δεξιοτήτων ανάγνωσης (πριν τα 5.5 έτη) δεν είναι απαραίτητη, ενώ αν ένα παιδί πιεστεί να μάθει ανάγνωση πολύ νωρίς αυτό έχει σημαντικά αρνητικά αποτελέσματα στην μελλοντική του μαθησιακή πορεία.

Μύθος 2
Ένα παιδί είναι έτοιμο για την Α’ δημοτικού όταν έχει κατακτήσει τον μηχανισμό ανάγνωσης.

Πραγματικότητα
Τον μηχανισμό ανάγνωσης θα τον μάθει στο σχολείο. Στην πραγματικότητα οι δεξιότητες που πρέπει να έχει το παιδί δεν αφορούν αποκλειστικά την ανάγνωση, γραφή και αριθμητική. Πιο συγκεκριμένα:
Ένα παιδί 5 ως 6 ετών πρέπει να:

  • Κατανοεί ότι η λέξη αποτελείται από μικρότερα μέρη (συλλαβές, φθόγγους) και μπορεί να χωρίσει τη λέξη στις συλλαβές της προφορικά (όχι γραπτά!).
  • Μπορεί να μας πει από ποια ‘φωνούλα’ ή γράμμα αρχίζει μια μικρή λέξη προφορικά.
  • Βρίσκει ένα γράμμα που του ζητάμε μέσα σε κείμενο (π.χ. παραμύθι).
  • Ίσως αναγνωρίζει κάποιες μικρές λέξεις στο κείμενο (χωρίς να τις συλλαβίζει).
  • Ονομάζει τα γράμματα του αλφαβήτου και τους αριθμούς 1-10 όταν τα βλέπει γραμμένα.
  • Κάνει προσθέσεις και αφαιρέσεις έως το 5.
  • Ξέρει πότε δύο λέξεις ομοιοκαταληκτούν.
  • Γράφει το όνομά του.
  • Ντύνεται και γδύνεται μόνο του.
  • Φτιάχνει την τσάντα του μόνο του.
  • Χρησιμοποιεί τουαλέτα μόνο του.
  • Καταλαβαίνει και χρησιμοποιεί τους κανόνες ευγένειας.
  • Συνεργάζεται με παιδιά και ενήλικες.

Μύθος 3
Για να προετοιμάσω το παιδί μου για το δημοτικό σχολείο θα γίνω εγώ η δασκάλα/ο δάσκαλός του.

Πραγματικότητα
Το παιδί θα βρει τη δασκάλα/τον δάσκαλό του στο σχολείο. Ο δικός σας ρόλος είναι διαφορετικός. Για να βοηθήσετε το παιδί σας μπορείτε να κάνετε άλλα πράγματα όπως:

  • Το πρώτο βήμα για να δείξουμε σε ένα παιδί ότι το υπολογίζουμε και το εκτιμάμε είναι να το ακούμε.
  • Αφήνουμε το παιδί να παίρνει πρωτοβουλίες. Για παράδειγμα πρέπει να διαλέγει τα ρούχα του και να ντύνεται μόνο του.
  • Δεν ξεχνάμε ότι το παιδί μαθαίνει πώς να φέρεται στους άλλους από τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε εμείς σε αυτό.
  • Βοηθάω το παιδί να μάθει χρονικές έννοιες. Κοιτάμε μαζί το ημερολόγιο και μιλάμε για το ‘εχθές’ το ‘αύριο’, το ‘σήμερα’.
  • Ενθαρρύνω το παιδί να μου διηγηθεί μια ιστορία από ένα παραμύθι ή μια τηλεοπτική εκπομπή. Βάζουμε τα γεγονότα σε μια χρονική σειρά: «στην αρχή, μετά, στο τέλος».
  • Μετράμε μαζί πράγματα που έχουν αξία για το παιδί και όχι μόνο αριθμούς (π.χ. «πόσες καραμέλες θα φας»).
  • Διαβάζουμε μαζί βιβλία.
  • Ρωτάμε ερωτήσεις με «ποιος», «τι», «που», «πότε», «γιατί».
  • Βρίσκουμε μαζί παίζοντας λέξεις που να αρχίζουν από το ίδιο γράμμα.
  • Φτιάχνουμε ποιηματάκια με λέξεις που ομοιοκαταληκτούν.
  • Όταν ψωνίζουμε από λίστα ή φτιάχνουμε μια συνταγή, ζητάμε από το παιδί να βλέπει μαζί μας τις λέξεις και να διαγράφει ένα-ένα τα βήματα καθώς προχωράμε στην λίστα.
    Ρωτάμε το παιδί να μας βρει ένα γράμμα ή αριθμό ή μια λέξη που επαναλαμβάνεται συχνά μέσα στο παραμύθι.
  • Διαβάζουμε φωναχτά τις ταμπέλες που βλέπει συχνά το παιδί στο δρόμο για να μάθει να τις αναγνωρίζει.
  • Ενθαρρύνουμε το παιδί να μας περιγράφει πράγματα και καταστάσεις χρησιμοποιώντας αντίθετες έννοιες, επίθετα, επιρρήματα.
  • Ενθαρρύνουμε το παιδί να συγκρίνει πράγματα.